Menorca

Vi har haft en jätteskön vecka på Menorca. Första året som Fritidsresor anordnar resor dit. Kan verkligen rekommendera en charter dit. Även populärt under lågsäsong för vandrare och cyklister. Barnvänligt.

Vi har solat, badat, ätit gott, skrattat åt restaurangernas översättningar till svenska- eller vad sägs om Blämusslor ( blåmusslor) och fläskpinnar ( grillspett ), vunnit quiz på irländsk pub, fått se svärfar klättra högt upp på en stripp-pole ( en syn jag inte lär glömma), dansat loss till Euphoria som spelades för oss på nationaldagen, bränt oss, kollat i souvernirbutiker, övat på spanskan, druckit sangria varje dag, slappat, snorklat...........

Vi bodde i Cala´n Bosch på sydvästra sidan av ön.

En dag tog vi bussen in till en större stad- Ciutadella.

Klart att man inte kan undvika att gå in i en inredningsaffär när man ser en....

Mycket bad i poolen har det blivit. Jag har lärt mig att kolla under vattnet.. det var väl på tiden!;)

En dag hyrde vi en minibuss ( vi var totalt 8 pers ) och åkte kors och tvärs över hela ön. Den är inte så stor så det gick väldigt smidigt att ta sig från ena sidan till den andra. Bra vägar och bra skyltat!

Första stoppen blev på öns mest kända stall- Son Martorellet. Tittade på vackra stora Menorcanska hästar som är väldigt kända i hela Spanien. Vi hade en hästtokig tjej med oss som tyckte det var roligt att få se hästarna.

Sen åkte vi till en liten by som heter Binibeca. Där åt vi lunch. Färsk grillad fisk.

Efter det så var vi badsugna så vi drog vidare till San bou. Menorcas längsta strand, nästan 3 km.  Härligt skönt vatten. Vi var där ca 30 min mest för att svalka av oss, sen åkte vi vidare norrut.

Åkte till byn Fornells på norra sidan där öns bästa fisk- och skaldjursrestaurang ska finnas. Vi åt inte där. Hummersoppan som är deras paradrätt kostar nästan 700 kr. Spaniens kung brukar visst komma dit varje år  med sin yacht för att äta deras mat. Vi nöjde oss med en glass i solen.

Sista stoppet på vår roadtrip blev stranden Macarella. En av Spaniens finaste stränder. På snirklig och smal väg tog vi oss fram till parkeringen. Det var ingen rolig väg dit. En minibuss är ju inte den minsta bilen direkt och att möta bilar var en utmaning!

Efter 15 minuters promenad genom skogen så kommer man fram till stranden. Vi kom dit ganska sent så det var knappt någon sol kvar där och det var ganska blåsigt tyvärr. Det var inte riktigt drömstranden som vi har sett på bilder, men man ska nog vara där tidigare och när det är lugnare vatten. Högsäsongen har ju inte riktigt kommit igång där ännu så stranden var inte städad så det var ganska skräpigt.

En väldigt skön avstressande semester med familjen! Toppen!

Men nästa resa får bli någonstans där de har lite mer färgglada fiskar att snorkla efter...