No more black...

Igår kollade jag en sväng på rean på Åhlens och fastnade för kofta från Odd Molly. Smått kär i den just nu och skulle gärna vilja ha den i lila också...

Fyllt tomrum...

Idag kom leveransen med soffa och fotölj från MIO! En fotölj saknas, det har blivit nåt fel nånstans så fabriken hade bara skickat en...

Varma sommardagar...

....så ska jag sitta här och dofta på rosorna.

DIY pompoms

Lägg upp arken av silkespapper. Klipp längst den vikta kanten så att alla blad blir lösa.
Vecka silkespappershöger med början på kortsidan. Jag vek ca 2 cm brett. Då får du som på andra bilden. Knyt ihop i mitten med ett snöre, ståltråd eller tejpa. Sen tar du en sax och klipper runda hörn eller spetsiga hörn. Ni ser på bilden de olika varianterna.
Sen lägger du paketet som på bild nr tre och försiktigt drar du ett papper i taget mot mitten. Kom ihåg att du ska göra så även från andra sidan.

Jag vet inte om detta var den bästa beskrivningen, det finns flera på nätet eller youtube om man vill testa att göra. Hur som helst så är det faktiskt väldigt enkelt. Och en kul grej till fest att hänga över bordet eller som annan dekoration!

Vi är alla prinsessor...

På midsommardagen åkte vi till Taxinge slott. De har så fasligt goda bakverk. I slottsparken så stod ett stort tält och det är visst där som man nu spelar in "Hela Sverige bakar".  En baktävling som kommer att sändas på kanal7 i höst. Ska bli kul att se!

På vägen hem så stannade vi på en loppis och så klart kunde skatan i mig inte låta bli två söta tiaror för 10 kr styck! Så fasligt söta..

Glad midsommar!

Önskar er en skön midsommar!

Vi ska strax börja duka fram maten på bordet. Sill, färsk potatis, vegetarisk paj och grillad lax.....

DIY pompoms

Har testat att göra pompoms av silkespapper. Det var ju faktiskt inte alls svårt. Och fint blev det! Imorgon ska de få hänga ovanför middagsbordet på altanen.

Återkommer med instruktionsbilder hur man gör...

Kom Ketchup så går vi....

Försöker odla en tomatplanta och hoppas på att få äta goda tomater snart. Jag har ingen aning om hur man ska sköta om dem men den verkar må bra än så länge åtminstone..

Hittade så fint planteringsbord på Mio så det fick följa med hem.

Har inte slipat bort rosten på min Desiree- stol ännu men det får väl bli i sommar

Trädgårdsplaner....

Jag skulle gärna vilja ha pioner i trädgården. Har tagit frökapslar från en pionbuske och tänkte att de kanske går att odla från dem. Tror ni att man ska torka fröna först eller bara sticka i jorden? Någon med koll?

Älskar vårt hus!

Så underbart att kunna grilla, sitta ute på altanen och äta middag, gå barfota i gräset, plocka in lite blommor, ligga i solstolen, plantera lite blommor....

Menorca

Vi har haft en jätteskön vecka på Menorca. Första året som Fritidsresor anordnar resor dit. Kan verkligen rekommendera en charter dit. Även populärt under lågsäsong för vandrare och cyklister. Barnvänligt.

Vi har solat, badat, ätit gott, skrattat åt restaurangernas översättningar till svenska- eller vad sägs om Blämusslor ( blåmusslor) och fläskpinnar ( grillspett ), vunnit quiz på irländsk pub, fått se svärfar klättra högt upp på en stripp-pole ( en syn jag inte lär glömma), dansat loss till Euphoria som spelades för oss på nationaldagen, bränt oss, kollat i souvernirbutiker, övat på spanskan, druckit sangria varje dag, slappat, snorklat...........

Vi bodde i Cala´n Bosch på sydvästra sidan av ön.

En dag tog vi bussen in till en större stad- Ciutadella.

Klart att man inte kan undvika att gå in i en inredningsaffär när man ser en....

Mycket bad i poolen har det blivit. Jag har lärt mig att kolla under vattnet.. det var väl på tiden!;)

En dag hyrde vi en minibuss ( vi var totalt 8 pers ) och åkte kors och tvärs över hela ön. Den är inte så stor så det gick väldigt smidigt att ta sig från ena sidan till den andra. Bra vägar och bra skyltat!

Första stoppen blev på öns mest kända stall- Son Martorellet. Tittade på vackra stora Menorcanska hästar som är väldigt kända i hela Spanien. Vi hade en hästtokig tjej med oss som tyckte det var roligt att få se hästarna.

Sen åkte vi till en liten by som heter Binibeca. Där åt vi lunch. Färsk grillad fisk.

Efter det så var vi badsugna så vi drog vidare till San bou. Menorcas längsta strand, nästan 3 km.  Härligt skönt vatten. Vi var där ca 30 min mest för att svalka av oss, sen åkte vi vidare norrut.

Åkte till byn Fornells på norra sidan där öns bästa fisk- och skaldjursrestaurang ska finnas. Vi åt inte där. Hummersoppan som är deras paradrätt kostar nästan 700 kr. Spaniens kung brukar visst komma dit varje år  med sin yacht för att äta deras mat. Vi nöjde oss med en glass i solen.

Sista stoppet på vår roadtrip blev stranden Macarella. En av Spaniens finaste stränder. På snirklig och smal väg tog vi oss fram till parkeringen. Det var ingen rolig väg dit. En minibuss är ju inte den minsta bilen direkt och att möta bilar var en utmaning!

Efter 15 minuters promenad genom skogen så kommer man fram till stranden. Vi kom dit ganska sent så det var knappt någon sol kvar där och det var ganska blåsigt tyvärr. Det var inte riktigt drömstranden som vi har sett på bilder, men man ska nog vara där tidigare och när det är lugnare vatten. Högsäsongen har ju inte riktigt kommit igång där ännu så stranden var inte städad så det var ganska skräpigt.

En väldigt skön avstressande semester med familjen! Toppen!

Men nästa resa får bli någonstans där de har lite mer färgglada fiskar att snorkla efter...

Livstecken!

Nu är vi hemma igen efter en veckas solsemester på Menorca! Vi verkar ha tajmat in vår semester riktigt bra för här har det visst varit kallt och blåsigt. Själv så har jag stekt mig i solen vid poolen.

Återkommer med lite bilder.