Frukost

Jag är väldigt dålig på att äta frukost. Jag planerar inte in det på morgonens schema så jag hinner aldrig äta frukost. Det blir en macka på jobbet, men inte alltid. Ibland äter jag inte förrän lunch.

Inte alls bra, jag vet.

Det gäller att äta ofta och regelbundet. Om man hoppar över måltider skickar man signaler att kroppen ska förbereda sig på svält och ställa in sig på att förbruka mindre energi. Genom att äta ofta och regelbundet - och lite mindre portioner - ökar i stället kroppens förbränning. ( Källa Ola Lauritzon )

På helgen däremot tar jag mig tid att äta en ordentlig frukost. Idag blev det GI frukost med äggröra med fetaost, tomater och en avokado. Ört te.

Annas blogg hittade jag ett recept på kesoplättar jag tänkt prova:

2ägg
1 liten burk keso (Gärna laktosfri, bättre Gi och den är torrare!)
3 msk dinkelmjöl
100g rökt skinka
½ kruka färsk basilika (ja det går säkert lika bra med torkad..)
1 halv finhackad rödlök
2tsk senap

Stek dem i smör i mellanhet stekpanna och lossa kanterna innan du vänder dem. De behöver ganska lång tid på första sidan för att inte falla isär.

Tillägg 080315: Jag har provat kesoplättarna nu. Men jag gjorde dem bara med örter i. Blev väldigt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0